
© 2010, Global Media Journal -- Canadian Edition 
ISSN: 1918-5901 (English) -- ISSN: 1918-591X (Français) 

Volume 3, Issue 2, pp. 67-82

 
 

 
Media and Propaganda: The Northcliffe Press and  

the Corpse Factory Story of World War I 

 
Joachim Neander 

University of Bremen, Germany 
 

Randal Marlin 
Carleton University, Canada 

 
 
 
 

Abstract:  
 
Demonization of Germans was an early feature of British propaganda in World 
War I, with numerous atrocities reported in the Bryce Report, 1915. But in April, 
1917, a particularly gripping, gruesome, and odium-inducing tale was given 
credence by the press of Lord Northcliffe, notably The Times and The Daily Mail. 
These papers seemed to provide convincing proof that the Germans boiled down 
corpses of their own soldiers for the purpose of producing useful products such as 
fats, bone meal, pig food and the like. The story is well known, but significant 
details have been obscured or misrepresented with regard to the way in which it 
came to be so widely believed. Our purpose here is to straighten out key elements 
of the record, based on archival findings, and to draw attention to the techniques 
employed to ensure widespread credence in this false tale. These techniques, and 
the principles behind their use, have recent and contemporary parallels, some of 
which are drawn in this paper. The Corpse Factory story succeeded in its goal, but 
may have made a lasting peace more difficult. Also, official repudiation of the 
story in 1925 encouraged later disbelief when early reports circulated about the 
Holocaust under Hitler, thus contributing to the early lack of response by nations 
asked to accept Jewish refugees. 
 
Keywords: Arthur Ponsonby; Atrocity Stories; Brigadier General Charteris; 

Corpse Factory; Corpse Utilization Plant; Fake Credentials; Lord 
Northcliffe; Media Manipulation; World War I Propaganda 

 
 
 
 



Joachim Neander and Randal Marlin 68

Résumé: 
 
Le démonisation des Allemands est une caractéristique marquante du début de la 
propagande britannique pendant la Première Guerre mondiale, avec les 
nombreuses atrocités transcrites dans le rapport Bryce de 1915. Cependant, en 
avril 1917, des récits particulièrement odieux, révoltants et induisants à la haine 
ont vu le jour dans la presse du Lord Northcliffe, notamment dans The Times et 
The Daily Mail. Ces journaux semblaient offrirent des preuves convaincantes que 
les Allemands avaient fait bouillir les cadavres de leurs soldats afin de fabriquer 
des produits utiles tels que des gras, de la farine d’os, de la nourriture de cochons 
et ainsi de suite. L’histoire est bien connue, mais des détails importants ont été 
obscurcis ou déformés en ce qui concerne la façon dont elle est venue à être crue 
par la population générale. L’objectif de cet article est d’éclairer certains éléments 
clés de ce dossier en se basant sur des données d’archives, et de mettre l’accent 
sur les techniques qui ont été utilisées afin de répandre cette fausse croyance. Ces 
techniques et les principes derrière leurs utilisations ont des parallèles 
contemporains et récents qui seront en partie abordés dans cet article. La 
fabrication de cette histoire d’usine à cadavre a réussi son objectif, mais aurait pu 
nuire à une période de paix durable. De plus, une répudiation officielle de 
l’histoire en 1925 a créée une certaine incrédulité plus tard lorsque des rapports à 
propos de l’Holocauste de Hitler ont été publiés, contribuant ainsi au manque de 
réponse des nations à qui on demandait d’accepter des réfugiés juifs.  
 
Mots-clés: Arthur Ponsonby; Attestations Fausses; Brigadier-Général Charteris; 

Histoires d’Atrocités; Lord Northcliffe; Manipulation de Médias; 
Propagande de la Première Guerre Mondiale; Usine d’Utilisation de 
Cadavres; Usine de Cadavres 

 
 
 
 
Atrocity stories, as a way of inciting people to war, have been successfully employed from at 
least the time of the crusades of the Middle Ages to the present. Incitement of hatred paves the 
way to war and in combat lowers the inhibition level to kill. The soldier who kills an enemy feels 
good about ridding the world of some evil monster, not a human being. World War I arrived at a 
time when nationalistic pride and patriotic fervour were at a peak, and imperialistic ambitions 
clashed. Devotion to country, Fatherland, “La Patrie” was such that many had no compunctions 
about subordinating ordinary ethical rules to the overriding needs of that object of devotion. 

Target audiences must believe that the stories are true, and in that respect it helps if the 
stories are in fact true. But believability of the stories, and the extent to which they reverberate in 
the imagination and stimulate horror and revulsion, are what matter for influencing targets. 

Exposing the truth about invented stories after a propaganda campaign has served its 
purpose and war is over is not as easy as it might seem. Media that “fell for” the stories are 
understandably reluctant to advertise their incompetence or connivance beyond what is necessary 
to restore credibility in cases where their role has been exposed.1 Story fabricators may not want 
to reveal themselves to be liars, especially if the war has not gone well. A government or its 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

69

successor may also worry about preserving its credibility for future propaganda operations. 
Admitting to past deceptions, even of a previous administration, could impair this credibility. 

For sheer magnitude, impact and durability one atrocity story from World War I stands 
out above others in the history of such stories. We refer to the so-called Corpse Utilization Plant 
story, used to demonise the Germans. (For brevity, we will call it the “Corpse Factory” story2 
henceforth.) According to the story, used to sustain and intensify a war already underway, the 
Germans were boiling down their own dead soldiers to make useful products—pig’s food, 
fertilizer, glycerine, lubricants, and last but not least, soap. 

Our purpose in revisiting this story is primarily to highlight the media role in getting this 
story implanted so thoroughly in public consciousness. The Northcliffe press role in this has 
been in some cases ignored, and in others under-appreciated, or insufficiently understood. We 
propose to rectify this deficiency. The techniques used then have counterparts in recent and 
current propaganda methods, as we intend to show. New techniques have certainly come into 
play since then, but in some cases these are simply adaptations of older principles applied in the 
case we examine. 

In the background here, but not to be forgotten, are ethical concerns related to the 
postwar history of this falsehood. As an important contributor to the demonization of Germans, 
the story shares responsibility in some measure for the harsh terms of the Treaty of Versailles 
and reparations payments, sowing seeds for future war. Official British repudiation of the story 
in 1925 later led to scepticism when reports about the Holocaust emerged early in World War II.3 

We also include reference to how the Corpse Factory story took on life of its own in public 
imagination, illustrating the difficulty of predicting the effects that flow from false beliefs 
instilled in public consciousness. 

The main anchor for the story came with the simultaneous publication in the Northcliffe 
papers (notably the Times and the Daily Mail, both dated April 17, 1917) of what purported to be 
a translation from a French-language Belgian newspaper of a supposed eyewitness account of a 
Corpse Factory, juxtaposed to a translation from an authoritative Berlin newspaper, the Lokal-
Anzeiger, seemingly corroborating the French language account. A brief mention of the German 
newspaper “admission” had been made by a columnist in the previous day’s Times, but the full 
impact came with juxtaposition of the lengthy French language-sourced text with the German-
sourced text on April 17, 1917. 

There were earlier intimations as to the existence of such an installation. In the following 
three sections, we deal successively with early occurrences of the Corpse Factory story, then the 
main deception, and finally with some parallels in recent and contemporary propaganda 
techniques. 
 
Early occurrences of the Corpse Factory story 
 
Already in 1915, rumours along the lines of the Corpse Factory story appear to have circulated in 
London, but without general or widespread credence. Even before that there was a front-page 
story in a Madrid daily, La Correspondencia de España, reporting on page one of its November 
23, 1914 issue that the Germans were making use of a blast furnace in Belgium for the purpose 
of cremating their dead. The source given for the story was Lord Northcliffe’s Daily Mail. 

On June 19, 1916, Ha-Herut from Jerusalem, the newspaper of the Jewish minority in—
at that time still Turkish—Palestine, informed its readers about a rumour that the Germans were 
carrying corpses of their fallen soldiers to big furnaces, behind the front lines, where they were 



Joachim Neander and Randal Marlin 70

being incinerated. But it quoted a German news agency claim that there was “no basis for the 
rumour”. It is worth noting that at that time the incineration of human bodies met with strong 
opposition in Christian society as “pagan” and “against all tradition”. The mere reporting as fact 
that Germans cremated their soldiers would have been enough therefore to cast them in a 
negative light. In the same year the Dutch cartoonist Louis Raemaekers depicted German corpses 
unceremoniously tied together in bundles of four, bound for some unstated destination. 

Arthur Ponsonby (1928: 104) recounts allegations that a version of the Corpse Factory 
story was communicated by the German Minister to the Chinese Premier. There was indeed a 
story published in the North China Herald (1917, March 3: 446), reporting that the German 
Ambassador, Admiral von Hintze “triumphantly stated that they were extracting glycerine out of 
dead soldiers”, and that “[f]rom that moment onward the horrified Premier [Tuan Chi-jui] had no 
more use for Germany and the business of persuading him to turn against her became 
comparatively easy”.4 But that von Hintze, a former career Navy officer and an experienced 
diplomat, should have boasted before the Chinese Premier about a story that could only provoke 
deepest contempt for his country, seems unlikely. The possibility of British propaganda 
instigating this report must be borne in mind. The Germans in China, at that time, had other 
problems due to the rapidly deteriorating German-Chinese relations related to Germany’s 
declaration of indiscriminate submarine warfare February 1, 1917, which had serious 
consequences for the Chinese economy and the safety of the Chinese merchant marine. 

The widely circulated report that Brigadier General John V. Charteris (1871-1946) was 
responsible for the Corpse Factory story began with a New York Times report of a speech 
Charteris gave in New York to the National Arts Club in 1925. Charteris reportedly said that he, 
as Chief of British Army Intelligence at British Expeditionary Force’s headquarters in 1917, had 
come upon two photographs, one showing dead bodies of German soldiers being hauled away 
for burial behind the lines. The second showed dead horses on their way to a carcass utilization 
plant. He simply transposed the caption belonging to the horses’ photograph to that of the dead 
soldiers and sent the picture to a Chinese newspaper in Shanghai. The Corpse Factory story 
supposedly reached its way back to England by a Chinese reader of The Field who wrote to that 
publication telling about the story appearing in China. Charteris told his American audience that 
a subsequent letter to the Times of London was critical of the translation of “Kadaver”, starting a 
controversy that “raged until all England thought it must be true” (Tells of British War 
Propaganda, New York Times, 1925, October 20). We could find no such letter in The Field from 
January to June 1917. Yet Charteris’s version has received disproportionate attention, tending to 
eclipse the Northcliffe press role. Here we can cite, as an example, Phillip Knightley (1975: 105-
106) who, in his otherwise deservedly celebrated work, uncharacteristically misnames, 
mislocates and misrepresents the role of a key Belgian émigré newspaper, L’Indépendance 
Belge, to be described below. 

Perhaps intended to improve British-American relations by its seeming candour, 
Charteris’ speech provoked a fierce denunciation of the “unprincipled methods used in national 
war propaganda”, by letter-writer M.C. Duvall (War Propaganda, New York Times, 1925, 
October 22). In Britain, Charteris came under fire for saying things discrediting to British 
propaganda, and he tried to distance himself from his remarks, claiming he had been misreported 
(Charteris Denies Propaganda Story, New York Times, 1925, October 25). Later, he directed 
attention to the “suggestions and speculations” in the Encyclopedia Britannica publication, Those 
Eventful Years, and elsewhere, which he says he merely “repeated”, following which they 
became “unfortunately turned into definite statements of fact and attributed to me”. He claimed 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

71

when he arrived in Glasgow November 3 that he “neither invented the cadaver story nor [altered] 
captions in any photograph nor [used] any faked material for propaganda purposes” (New York 
Times, 1925, November 4). These claims seem less than fully candid. One thing is clear: he was 
distorting the truth either here or in his New York speech, perhaps on both occasions. 

A different source for the origin of the Corpse Factory story was given by New York 
Times reporter Walter Littlefield who traced it to an unnamed correspondent of an unnamed 
“well-known” Amsterdam paper, who obtained the full German text of the army order of the day 
of the Sixth Bavarian Reserve Division, dated December 21, 1916, that read:  

 
It is necessary again to call attention to the fact that when corpses are delivered to 
the Corpse Utilization Establishments details are to accompany as to which troop 
units they are from, the date of death, illness, and information as to any 
epidemics. 

 (New York Times, 1925, November 29)  
 
Littlefield claims that this story was circulated in January 1917, before Charteris became chief of 
Army intelligence. Once again the word “Corpse” was a translation for the German “Kadaver”, 
and thereby misleading. Words like “date of death” and “illness” make it seems as if humans 
were referred to, but as Littlefield points out the word “illness” is a humanized translation of the 
German word for “disease”, and therefore also misleading. Littlefield uses contextual analysis to 
indicate that “carcass” was the right translation, notwithstanding Bavarian usage of “Kadaver” in 
a way corresponding to the English “cadaver” (New York Times, 1925, November 29).  

These earlier versions helped to circulate the idea of the Corpse Factory, but they lacked 
compelling evidence. This is what the Northcliffe press presented to its readers. The anchor for 
credibility came from juxtaposition of what was presented as official German admission of the 
existence of a Corpse Factory, together with a detailed description of such a factory by a 
supposed eyewitness, as will be described. 
 
The Main Deception: Juxtaposing Real and Invented Reports 
 
What was it about the April 17, 1917 Northcliffe publications that was so convincing? The 
answer is, first, that the French language Belgian émigré newspaper, Indépendance Belge of 
April 10, 1917 gave such a detailed, lengthy and gruesome description of the inside of one such 
installation as to give the impression that the person had to have been there. The alleged 
“eyewitness” testified to seeing corpses being unloaded from trains, and boiled down. There is 
no mention of horses. Significantly, Indépendance Belge did not present the story as its own, but 
attributed the story to another paper, La Belgique, described as published in Leiden, in Holland, 
thus making verification difficult if not impossible. No date is given for when La Belgique 
supposedly published the article. By itself alone, the story would hardly be convincing to a 
discerning reader. 

But secondly, the German newspaper in question, the Lokal-Anzeiger also dated April 10, 
1917 carried an account by war correspondent Karl Rosner as he travelled near the front north of 
Reims, France. The account was datelined April 5. Well down in his report he routinely and 
matter-of-factly called attention in a few lines to a “carcass utilization establishment” 
(Kadaververwertungsanstalt) that he saw and could smell from a distance. In the Northcliffe 
papers this long German word was mistranslated as a “Corpse Exploitation Establishment”. The 



Joachim Neander and Randal Marlin 72

word “Kadaver”, the first part of the word, is reserved for animal carcasses in ordinary German 
speech as well as in military parlance, while “Leiche” refers to a human corpse. 

The word “Kadaver” was not the only mistranslation in the Times and the Daily Mail. Of 
lesser importance, but still significant, was mistranslation of the German word “Leim”. This 
word means “glue” in German. Rosner reported experiencing “a dull smell in the air, as if glue 
were being boiled”. This would make a lot of sense if dead horses were being boiled down. At 
the time, the use of horses to make glue was widespread. An accurate translation would have 
signalled to many people the likelihood of horse carcasses, not people’s corpses, being utilized in 
the plant. German “Leim” sounds like English “lime” and it was easy to introduce that like-
sounding word as a “translation”. The word “lime” would have sounded perfectly logical to 
readers, given that quicklime was often used to disinfect corpses. 

What we propose to show is that the Northcliffe press was not the victim of innocent 
mistranslations, but deliberately concocted this misleading story, likely in conjunction with 
Belgian and British propagandists in London. For evidence, there is first the statement by 
Frederic William Wile, identified as for 10 years Berlin correspondent of the Daily Mail:  

 
Whatever credit or discredit attaches to it, my brilliant colleague of the “Times”, 
Mr. J. E. Mackenzie, who, like myself, was stationed for many years in Germany 
as Berlin correspondent, shares with me the responsibility of having brought to 
public notice the activities of the Hun body-boilers. It was we who discovered 
conjointly in the Government-controlled “Lokal-Anzeiger” of April 10th, 1917, 
the loathsome admission that the German armies in the field maintain Corpse 
Utilization Establishments (Kadaver-Verwertungs-Anstalten) [sic], where soldier 
dead are “rendered down” for lubricating oils, fats, and pigs’ food. 

 (Wile, 1917: 308)  
 
While he presents this as a “discovery” he surely must have known the German meanings of 
“Kadaver” and “Leim”. A corrected translation about the meaning of “Leim” appeared in the 
Times two days after the April 17 revelation (although no attention was called to the earlier 
mistranslation). But the same mistranslation reappears as an insert in Wile’s article of May 19, 
1917.  

Secondly, there is the evidence in the official British propaganda report of September, 
1916, under the heading “Propaganda for the Belgian Government”, that through connections 
with the Belgian Relief Committee in London, “there is a constant interchange of views and 
information of every sort relating to actual or potential propaganda in the interests of Belgium” 
(Wellington House, 1916: 11, 88). 

Thirdly, there is the fact, not as well known as it should be, that Indépendance Belge was 
edited in London, with the address given as “5, Dane Str., High Holborn, W.C.1”. Among the 
texts obscuring this fact is James Morgan Read’s Atrocity Propaganda where he writes that the 
Times took the Corpse Factory story “from a Belgian paper published in Holland” (Read, 1972: 
38). Not so: the Times took the story from the London Indépendance Belge which gave as its 
source an alleged Leiden-published Belgian émigré paper, La Belgique. Also,the English account 
in the Times does not exactly match the French version in L’Indépendance Belge. 

Fourthly, a check with Regional Archives in Leiden, reveals no evidence of a paper titled 
La Belgique being edited in Leiden at the time. A Leiden, Netherlands, regional archivist 
uncovered no evidence of such a publication: “As far as I can see, there wasn’t a journal La 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

73

Belgique, which was edited in Leiden” (e-mail, Ingrid Pot-Noordman, Regionaal Archief Leiden, 
2010, September 23). A check with the Royal Belgium Library holdings in Brussels showed that 
there was a paper with the title La Belgique published in Brussels at the time, but inspection of 
all copies published up to three months prior to April 17, 1917 revealed no Corpse Factory story. 

Fifthly, there is the statement by Bertrand Russell, directly implicating both British 
propagandists and Lord Northcliffe:  

 
After America’s entry into the war, British propaganda, under the direction of 
Lord Northcliffe, was able to adopt more direct and ambitious methods. . . . The 
[Corpse Factory] story was set going cynically, by one of the employees in the 
British propaganda department, a man with a good knowledge of German, 
perfectly aware that “Kadaver” means “carcase”, not “corpse”, but aware also 
that, with the Allied command of the means of publicity, the misrepresentation 
could be made to “go down”. 

 (Russell, 1924: 381)  
 
Sixthly, as evidence of a made-up story, we can look to internal improbabilities in the account 
that was supposedly a translation from Indépendance Belge. Here are excerpts from the Times, 
April 17, 1917:  

 
We have known for long that the Germans stripped their dead behind the firing 
line, fastened them into bundles of three or four bodies with iron wire, and then 
dispatched these grisly bundles to the rear. 
[T]he chief factory [of the Corpse Factories] . . . has been constructed 1,000 yards 
from the railway connecting St. Vith, near the Belgian frontier, with Gerolstein, in 
the lonely, little-frequented Eifel district, south-west of Coblentz. . . . 
The factory is invisible from the railway. It is placed deep in forest country, with 
a specially thick growth of trees around it. Live wires surround it. A special 
double track leads to it. The works are about 700ft. long and 110ft. broad, and the 
railway runs completely around them. . . .  
The trains arrive full of bare bodies, which are unloaded by the workers who live 
at the works. The men wear oilskin overalls and masks with mica eyepieces. They 
are equipped with long hooked poles, and push the bundle of bodies to an endless 
chain, which picks them with big hooks, attached at intervals of 2ft. The bodies 
are transported on this endless chain into a long, narrow compartment, where they 
pass through a bath which disinfects them. They then go through a drying 
chamber, and finally are carried into a digester or great cauldron, in which they 
are dropped by an apparatus which detaches them from the chain. In the digester 
they remain from six to eight hours, and are treated by steam, which breaks them 
up whiles they are slowly stirred by machinery. 
From this treatment result several products. The fats are broken up into stearine, a 
form of tallow, and oils, which require to be redistilled before they can be used. 
The process of distillation is carried out by boiling the oil with carbonate of soda, 
and some part of the by-products resulting from this is used by German 
soapmakers. . . . 



Joachim Neander and Randal Marlin 74

There is a laboratory and in charge of the works is a chief chemist with two 
assistants and 78 men. All the employees are soldiers and are attached to the 
eighth Army Corps. There is a sanatorium by the works, and under no pretext is a 
man permitted to leave them. They are guarded as prisoners at their appalling 
work. 

 (The Times, 1917, April 17: 5)  
 
The reader has to wonder how the eyewitness reporter was able to make these detailed 
observations and escape to tell the story, given the tight security described.  

Most likely, this story was an invention, either by the British or the Belgian expatriates, 
or conjointly. As already mentioned, the supposed translation in the Times does not match 
exactly the French language version in Indépendance Belge, leaving open the question which 
text was original and which was translation, or whether both were original in part, at least. 
Educated and learned francophone Belgians, to whom the Indépendance Belge text was 
presented in 2009, could not detect any signs that would point to a possible translation from an 
English language draft.5

Here it will be helpful to give the Rosner text in its entirety. We begin with the translation 
provided in the Times:  

 
We pass through Evergnicourt. There is a dull smell in the air, as if lime were 
being burnt. We are passing the great Corpse Exploitation Establishment 
(Kadaververwertungsanstalt) of this Army Group. The fat that is won here is 
turned into lubricating oils, and everything else is ground down in the bones mill 
into a powder, which is used for mixing with pigs’ food and as manure. 

 (The Times, 1917, April 17)  
 
The German text reads:  

 
Durch Evergnicourt geht die Fahrt—ein fader Dunst, als ob da Leim gekocht 
würde, liegt in der Luft. Wir ziehen an der grossen Kadaververwertungsanstalt der 
Armeegruppe vorüber. Das hier gewonnene Fett wird zu Schmierölen verarbeitet, 
alles andere in der Knochenmühle zu einem Pulver zerrieben, das als Beimengung 
zu Schweinefutter und als Düngemittel Verwertung findet. Nichts darf ungenützt 
verkommen. 

 (Berliner Lokal-Anzeiger, 1917, April 10)  
 
Those who believe, as some have done, then and since6, that Karl Rosner`s account refers to the 
same Corpse Factory installation as the Indépendance Belge account have to reckon with the fact 
that the two locations referred to, Evergnicourt and Gerolstein, are some 150 miles apart. 

There is an interesting question whether British military intelligence conspired with 
Belgian propagandists and the Northcliffe papers to ensure that the timing of the Indépendance 
Belge account coincided with that of the Lokal-Anzeiger to create the illusion that the two Corpse 
Factory accounts referred to the same installation. If Rosner’s dispatch, dated April 5 were sent 
by telegraph and intercepted (British were masters at this), there would seem to be enough time 
to affect a publication in London dated April 10. However, the edition of Indépendance Belge in 
question proclaims that it was available for sale on Saturday, which would mean going to press 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

75

by April 7. April 6 fell on Good Friday, a holiday. If an intercept of April 5 were sent the same 
day to London, it would have been theoretically possible to make the deadline, particularly if 
both French and English versions had been pre-prepared, waiting for an opportune moment for 
publication. The speed required would explain the omission of Rosner’s expression, “pig’s 
food”, that surely would have added colour to the Belgian paper’s account. 

One alternative to this speculation is to suppose that British propagandists were handed 
this gift in timing purely fortuitously. The date of publication for Indépendance Belge’s Corpse 
Factory account, on this account, just happened to coincide with the date of publication of the 
Lokal-Anzeiger, thus allowing the Northcliffe papers to exploit the propaganda potential of 
Rosner’s “admissions” on the 16th and 17th of April and later. 

Other news media also played a role in spreading the Corpse factory story worldwide. 
Already in 1911, Reuters news agency had made a secret agreement with the British government 
to spread “official news” through its Imperial News Service, a daily service distributed to all 
British colonies and dominions. During the war, Reuters’ General Manager Roderick Jones, 
headed the News Section of the Department of Information (Putnis & McCallum, 2005). In the 
French language community, Agence Havas, and in the USA, United Press can be identified as 
the main purveyors of the Corpse factory story to the press. The story made its way also to the 
Eastern front (Poland, Romania) by ways not yet known. 

In the course of time, the Corpse factory story became more and more an “urban legend” 
and developed a life of its own. It was told and retold in the trenches and at home. Allied soldier 
dead were added to the “input”. Scientists discussed technical details and the profitability of the 
German corpse factories, and artists expressed disgust and horror in widely publicized cartoons. 
In the USA and in Eastern Europe, “soap” became more and more the alleged major “output” of 
the factories. This certainly had different reasons. When the USA entered war, soap suddenly 
became a scarce commodity (as can be seen from the newspapers that incessantly called for 
saving soap), the lack of which was felt by everybody, while Eastern Europe had a folkloristic 
tradition of scaring unruly kids with “a man who would make soap of them”. 

With the beginning of World War II, the Corpse factory story resurrected as a “Soap 
factory” rumour in the ghettos of occupied Poland, from where it spread like wildfire. In mid-
1942, it had reached the interior of the Reich. In August 1942, it had crossed the seas into Great 
Britain and the USA as an integral part of the news about the Nazi extermination of the Jews. US 
media eagerly took up the issue and fed their readers and listeners with stories about factories, in 
which the Germans boiled their victims to soap and other war-vital commodities. The striking 
similarity to the Corpse factories of World War I, however, made decision-makers brush the 
news aside as mere Polish-Jewish propaganda: “No one wanted to be misled for the second time 
within one generation” (Laqueur, 1982: 9). Among Holocaust scholars there is little doubt that 
the Corpse Factory story contributed to the deplorable fact that decisions that might have rescued 
many Jewish lives were taken hesitantly, and often too late. 

After the defeat of Germany, “Jewish soap”, together with “lampshades” allegedly made 
out of Jewish flesh (a Buchenwald rumour, spread by US and Soviet media after the end of the 
war as “fact”) have become icons of the Holocaust. As “final products” of the “Final Solution of 
the Jewish Question” and allegedly produced by the Germans on an industrial scale, they have 
considerably contributed to the image of the Holocaust in public perception (Neander, 2005; 
2008), especially in the USA and Israel. One should not, therefore, be surprised to find, in 1989, 
an Israeli scholar who believed that the Corpse factories of World War I had not been a mere 



Joachim Neander and Randal Marlin 76

propaganda hoax and thinks that they most probably had existed in reality and served as 
blueprints for Auschwitz, Belzec, and Treblinka (Cashman, 1989). 
 
The Corpse Factory Story and Modern Propaganda Methods 
 
Writing in 1938, A. J. Mackenzie set down a list of features of successful propaganda. These 
were: repetition, colour, a kernel of truth, building the propaganda around a slogan, directedness 
toward a specific objective, concealment of the motive, and use of appropriate timing 
(Mackenzie, 1938: 50-71). The Corpse story had all of these to some degree. 

Repetition: The story was repeated day after day in the Northcliffe papers beginning with 
a letter from C. E. Bunbury in The Times, April 18, as he repeats the mistranslation of Rosner’s 
words and states: “Really, the mind of the ordinary civilized human being stands appalled at this 
last development of German Kultur”. Doubts about accuracy of translation, letters about reports 
from China, corroboration from other more dubious sources kept the issue alive. 

Colour: The imagery of the Belgian newspaper account is vivid and nauseating. It recalls 
the gruesome descriptions of a Chicago meat packing plant by Upton Sinclair (1906; 2002) in 
The Jungle.7 

A kernel of truth: From the beginning there was always the existence of the carcass 
utilization plants. 

A slogan: While not exactly a slogan, the phrase “Germans are ghouls” had sticking-
power. 

Directedness toward a specific objective: The goal of increasing hatred and loathing of 
Germans, thereby strengthening the will to fight them was successful judging by passages such 
as the following in the widely read “country gentleman’s” newspaper, The Field: 

 
When we remember that those who treat their dead soldiers with such shameless 
callousness are also those who are increasing their own population by methods 
just as shameless and even more bestial in consequences, it will be realized that 
the limits of public comment have been reached, even if the Prussian has yet to 
teach us that there are no limits to the grossness of his depravity. 

 (The Field, 1917, May 5: 653)  
 
War-mongering Australian Prime Minister William “Billy” Hughes, on re-election tour at the 
time, expressed a similar sentiment: “A nation that will do that ... has ceased to have the right to 
exist in the civilised world” (Melbourne Argus, 1917, April 23: 8).  

Concealment of the motive: The combination of having the story ultimately sourced in a 
Leiden, Holland, newspaper and in the war correspondent for the Lokal-Anzeiger, successfully 
concealed the involvement of British propagandists. 

Use of appropriate timing: Whether fortuitous or planned with elaborate cunning, the 
publication of the Belgian “eyewitness” account of a Corpse Factory, coinciding exactly with the 
date of the Lokal-Anzeiger “admission” that such a plant existed, was exceptionally well-timed. 

Mackenzie’s list, apt for what it contains, still leaves inadequately appreciated the 
influence achieved by juxtaposing the German and Belgian accounts. More than just concealing 
the propaganda motive was achieved. They were providing the public with what seemed 
unimpeachable authority for the story, as the German account seemed to endorse the Belgian 
one. Much of contemporary propaganda, public relations and advertising is devoted to getting 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

77

reputable scientists, upstanding citizens, icons of popular culture, and the like to endorse some 
study, policy, plan or product. In this, the Corpse story can be seen as an early case of the faking 
of credentials, for which many contemporary parallels exist. 
 
Modern Parallels 
 
Modern propaganda analysis would pay attention to a lot more than Mackenzie’s list. 
Distraction, framing of an issue, the big lie, deceptive language, appeal to emotions, all come to 
mind. But much of what Mackenzie wrote is clearly relevant today. An obvious parallel is with 
the atrocity story of the Iraqi soldiers, falsely portrayed as killing hundreds of Kuwaiti incubator 
babies in 1990. Here repetition, colour, concealment of motive, and timing clearly applied. 
Publicizing of Amnesty’s corroboration (Amnesty had been duped) came just before Christmas, 
when the story would have resonated with that of King Herod’s massacre of the innocents. Care 
was taken not to reveal the identity of a key witness, Nayirah, daughter of the Kuwaiti 
Ambassador to the United States. Had the general public been aware of this identity, less 
credence might have been given to her story.8 In this case it was the suppression of a relationship 
that enhanced credibility. In the Corpse story it was the introduction of a supposed relationship, 
that of identity, between German and Belgian accounts that established credibility. 

Juxtaposition, a key element of the Northcliffe press Corpse story deception, has been 
frequently used in newspapers where the CIA has sought to bring down a socialist government. 
The technique involves prominently displaying pictures of, e.g., rape victims next to targeted 
politicians. The stories will be unrelated, but the juxtaposed pictures subtly convey a negative 
association in readers’ minds (Landis, 1982, May). 

If we focus not on the atrocity story as such, but on the elaborate means by which false or 
misleading claims can be given credence, other parallels with the Corpse story can be drawn. 

As one such example we may consider the takedown of Quebec premier Lucien 
Bouchard in 1997, by media owned by Conrad Black, and with the help of people in 
government. As if orchestrated, different media under Black’s ownership came out with the same 
message: that Bouchard was mentally unstable. The September issue of Saturday Night, on the 
newsstands in late August, featured on its front cover an image of a crazed looking Bouchard. 
The headline read “Is Lucien Bouchard stable?” followed by “The Chrétien government had a 
psychiatrist on his case. His report is in”. 

The assault on Bouchard’s character began Saturday August 23, 1997 with a banner 
front-page headline in the Ottawa Citizen proclaiming, beneath unflattering head-shots of 
Bouchard, “The secret analysis of Bouchard’s volatile mind”. This was followed in smaller type 
by “Is the premier of Quebec unstable?” The story was taken from a Saturday Night article by 
Lawrence Martin, in turn an excerpt from his new book. It featured an analysis of Bouchard by a 
distinguished psychiatrist, Vivian Rakoff, with weighty credentials. Despite those credentials, 
Rakoff made use of terms of his own invention, not accepted in psychiatric terminology, such as 
“aesthetic character disorder”, and “emotional zoning”, where “a person shuts out the past and 
becomes totally committed to the scene of the moment”. Dr. Rakoff had not interviewed 
Bouchard, but his opinion still came across as weighty by the prominence and length (a page and 
a half) that the newspaper gave it that day. 

This was followed by a second front-page story in the next day’s Ottawa Citizen, with the 
headline “‘Flattery’ key to Bouchard”, and the subhead “Toronto psychiatrist advises Prime 
Minister’s Office not to provoke Quebec’s Premier”. This time Dr. Rakoff’s analysis was 



Joachim Neander and Randal Marlin 78

presented as “controversial” and “informal” but again, the credentials of the psychiatrist and the 
prominence given to his opinion gave powerful support to the idea that Bouchard was unstable, 
reinforced by the image on the front cover of Saturday Night. 

Other newspapers, not owned by Black, were more sceptical. The Globe and Mail of 
August 25 quoted Quebec Deputy Premier as saying Dr. Rakoff’s study was a “pseudo-scientific 
mockery that dishonours anyone who would use such methods”. The story underlined two 
significant facts when it said, “Dr. Rakoff, a federalist who displayed a strong distaste for 
nationalist movements . . . did not interview Mr. Bouchard”. 

The Montreal French-language newspaper Le Devoir was scathing: A banner front page 
headline proclaimed “Le pseudo-profil psychologique de Bouchard indigne la classe politique”, 
roughly translated as “The pseudo-psychological profile of Bouchard has riled politicians”. It 
quoted Dr. Rakoff in a sub-head: “Je n’ai pas écrit cela en tant que psychiatre” (“I did not write 
that as a psychiatrist”). 

The combined weight of the Black media, together with other media who felt that the 
story could not be ignored, had the effect that Bouchard resigned, presumably disgusted by this 
character assassination. 

It is not necessary to assume that Conrad Black was personally and specifically involved 
in the orchestration of stories, which could have been motivated by a sense of controversy and 
the aim of selling newspapers and a magazine. But editors are likely to know the concerns of the 
owners, and Black’s opposition to separatism and his willingness to compromise journalistic 
standards to combat it have been well documented by Black himself in his autobiography, A Life 
in Progress, where, e.g., he describes his polling methodology (1993: 125). This was not fair and 
impartial journalism. 

Comparisons of the Bouchard takedown with the Corpse Factory story are more limited 
here than in the case of the incubator babies story, but three stand out. First, there is the matter of 
credentials, anchoring the story in a highly respected psychiatrist. Honest reporting should have 
given more prominence to his own disavowal that his opinion was not given in his capacity as a 
psychiatrist. His report was personal opinion, not peer-respected analysis. Downplaying such an 
important fact affecting belief-worthiness of the report foisted a kind of deception on readers. 
The comparison is with the mistranslation and misrepresentation of the views of the Lokal-
Anzeiger, from which spurious authority was derived. 

Secondly, there was the seeming corroboration in both cases from the fact of different 
media reporting what was or seemed to be the same story. Those familiar with Conrad Black’s 
ownership of the Southam chain (including The Ottawa Citizen) as well as Saturday Night might 
have seen the two sources as one perspective, whereas most readers would likely have seen the 
two sources as separate and therefore reinforcing each other. The comparison here is with Lord 
Northcliffe’s newspapers combining to reinforce acceptance of the Corpse Factory story. 

Thirdly, there was two-day, front-page repetition of the story in the daily newspaper, and 
the appearance for a full month of a grossly distorted image of Lucien Bouchard on the cover of 
Saturday Night. This provided a day-to-day repetitive reminder of the reports. 

Many current examples with similar parallels can be found. In the case of Secretary of 
State Colin Powell’s presentation of dubious “facts” and images to the United Nations Security 
Council February 5, 2003, it was a matter of his own ethos, which at the time was high. There 
were later indications that he may not have been as to what he proclaimed to be objective truth, 
even if he may have felt justified politically in making his statements. 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

79

The practice of “Astroturf”, where a government or corporation tries to win public 
support by organizing and financing a “grass roots” group of seemingly ordinary citizens, whose 
messages are guided by the financial backers, is another example. The credentials one attaches to 
citizens sincerely motivated by the public interest are misidentified when attached to these 
artificially created “grass roots” organizations.9
 
Summary and Conclusion 
 
In the spring of 1917, British and Belgian propagandists, in a concerted action with privately 
owned media, launched an invented story about “Corpse Factories”, where the Germans 
allegedly boiled down their own soldier dead to lubricants, fertiliser, pig fodder, and soap. The 
aim was to vilify the Germans, especially among American and Asian countries, which Great 
Britain wanted to drag into the war on her side. Its efficiency in mobilizing anti-German 
sentiments made the “Corpse Factory” the “master hoax” of World War I propaganda. Millions 
world-wide who still believe in its offspring, the World War II “Nazi human soap factory” 
legend, show its longevity. 

In this paper we have documented the way in which the Northcliffe press made this story 
believable, and we have suggested how recognition of the technique used can pay dividends for 
our understanding propaganda technique in general, but especially, we now venture to say, where 
the interests of news media owners coincide with those of political leaders beholden to corporate 
interests responsible for their election campaign financing. 

The Corpse Factory story succeeded in its aim. Elaborate deceptions worked. But 
contrary to the expectation of bringing the war to an earlier end it may have contributed to 
prolonging it. The legacy of hatred and contempt contributed to the punishing terms of the Treaty 
of Versailles, paving the way for economic dislocation and the rise of Hitler. When the story was 
officially repudiated in Parliament in 1925 there were many people who resolved not to be 
fooled again in this way. Thus, when reports of the Holocaust began to emerge early in World 
War II, there were doubts about the truth of these stories as people remembered the Corpse 
Factory and other deceptions. 

As we contemplate the legacy of suffering, ill will, and mistrust generated by the U.S.-led 
wars in Iraq in 1991 and 2003 and the deceptions preparing the way for these wars, we have 
good reason to look for brakes upon deceptive propaganda for war. Giving more attention to 
international law, and its prohibition of propaganda for war, is one route. But exposure of 
propaganda techniques, the main purpose of this paper, is another. A citizenry educated to 
recognize propaganda technique in a timely way can take counter-active steps, especially with 
the possibilities offered by the new media. Propaganda thus exposed can be, it is our belief and 
hope, propaganda nullified.  
 
 
 
 
Notes 
 
1 The elaborate apology by the New York Times May 26, 2004 for its uncritical acceptance 

of stories by Iraqi informants, defectors and exiles, such as Ahmad Chalabi, supported by 
hardliners within the administration of U.S. President George W. Bush, may seem to be 



Joachim Neander and Randal Marlin 80

an exception. But the earlier silence of major media about their journalistic lapses had 
been the subject of a critique by Greg Mitchell in Editor & Publisher, March 29, 2004, 
and web-based media reminded readers of the New York Times’ failings. The apology 
appears to have been at least as much a response to pressures as spontaneous. 

2 The present account of the Corpse Factory story overlaps with earlier treatment of the 
subject in Marlin (2002: 71-76). There is updated information here relating to 
mistranslation of the German word Leim, location of the Indépendance Belge editorial 
offices in London, and the questionable existence of the supposedly Leiden-based La 
Belgique, the newspaper represented as the source for a key report reprinted in 
Indépendance Belge. Some of this updated information has appeared in Marlin (2008). 

3 See on this Walter Laqueur (1982: 9, 219). 

4 The North China Herald, Peking (1917, March 3: 446), archived at North Texas 
University. Thanks to Susan Martin for providing a facsimile of the original. 

5 E-mail from Mme Annette Anciaux de Faveaux, Brussels, Belgium, to Joachim Neander, 
March 23, 2009. 

6 Shimon Rubinstein (1987) is clearly under the impression that Karl Rosner’s account 
carries an amount of detail comparable to the Indépendance Belge account. He refers on 
page 35 to Rosner’s writing “the original report”, as if the Belgian account was derived 
from Rosner. Rubinstein wonders “how he [Rosner] acquired the detailed information he 
included in his news story”, saying it would be “regrettable” if Rosner were never 
interviewed by an historian. But as we have pointed out, there was no such detailed 
information in Rosner’s account. Rubinstein acknowledges a deficiency in not being able 
to consult the original issue of the Lokal-Anzeiger (Rubinstein, 1987: 4). As we have 
indicated, the original issue (available in the British Library, Colindale) makes it clear 
that Rosner makes no mention of seeing the inside of a so-called Corpse Factory. 

7 As an example, there is the long, gruesome description of a hog-processing plant in pages 
36-39 of The Jungle, part of which reads: “They had chains which they fastened about the 
leg of the nearest hog, and the other end of the chain they hooked into one of the rings 
upon the wheel. So, as the wheel turned, a hog was suddenly jerked off his feet and borne 
aloft” (Sinclair, 2002: 37). 

8 For more on this, see Marlin (2002: 194-200). See also the award-winning CBC 
documentary “To Sell a War”, from the program fifth estate, 1992. 

9 For more examples, see PR Watch and SourceWatch on the Internet, and Marlin (2008). 
An excellent film by Australian film-maker Taki Oldham, [Astro]Turf Wars, describes 
the backing of groups like the Tea Party by corporations that stand to gain from popular 
opposition to government regulation (Fitzroy, Victoria: Larrikan Films, 2010). 

 
 
 
 
References 
 
Black, Conrad. (1993). A life in progress. Toronto: Key Porter Books. 



Media and Propaganda:  
The Northcliffe Press and the Corpse Factory Story of World War I 

81

Cashman, Greer Fay. (1989, November 10). German crematoria predated the Holocaust. The 
Jerusalem Post, p. 8. 

Knightley, Phillip. (1975). The first casualty. London: André Deutsch Ltd. 

Landis, Fred. (1982, March). CIA media operations in Chile, Jamaica, and Nicaragua. Covert 
Action Information Bulletin, 16. 

Laqueur, Walter. (1982). The terrible secret: Suppression of the truth about Hitler’s “final 
solution”. Harmondsworth: Penguin Books. 

Marlin, Randal. (2002). Propaganda and the Ethics of persuasion. Peterborough: Broadview 
Press. 

Marlin, Randal. (2008, March 26). The Art of faking credentials. MercatorNet. Retrieved 
October 16, 2010, from 
http://www.mercatornet.com/articles/view/the_art_of_faking_credentials/. 

Mitchell, Greg. (2004, May 26). The New York Times, in editors’ note, finds much to fault in its 
Iraq WMD coverage. Editor & Publisher. 

Neander, Joachim. (2005). Seife aus Judenfett: Zur Wirkungsgeschichte einer zeitgenössischen 
Sage [Soap from Jewish fat: A contribution to the reception history of an urban legend]. 
FABULA—Journal of Folktale Studies, 46(3/4), 241-256. 

Neander, Joachim. (2008). The impact of the “Jewish Soap” and “Lampshades” legends on 
Holocaust remembrance. In Christiana Guenther and Beth Griech-Polelle (Eds.), 
Trajectories of memory: Intergenerational representations of the Holocaust in history 
and the arts (pp. 51-77). Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Press. 

Ponsonby, Arthur. (1928). Falsehood in war-time: Containing an assortment of lies circulated 
throughout the nations during the great war. New York: E. P. Dutton & Co. 

Putnis, Peter & McCallum, Kerry. (2005). “The role of Reuters in the distribution of propaganda 
news in Australia during World War I”. The Australian Media Traditions Conference, 
November 24-25, 2005, Canberra. Retrieved October 16, 2010, from 
http://www.canberra.edu.au/faculties/comm-
international/amt/PDFs/AMT2005Putnis.pdf. 

Read, James Morgan. (1972). Atrocity propaganda 1914-1919. New York: Arno Press. 

Rubinstein, Shimon. (1987). German atrocity or British propaganda—The seventieth 
anniversary of a scandal: German corpse utilization establishments in the First World 
War. Jerusalem: Academon. 

Russell, Bertrand. (1924). Government by propaganda. In These eventful years. London: The 
Encyclopedia Britannica Company Ltd. 

These eventful years. (1924). London: The Encyclopedia Britannica Company Ltd. 

Sinclair, Upton. (1906; 2002). The jungle. New York: Penguin Group.  

Wellington House: Third report on the Work conducted for the government at Wellington House. 
(1916, September). Introduction by Charles F.G. Masterman. Imperial War Museum. 

http://www.mercatornet.com/articles/view/the_art_of_faking_credentials/
http://www.canberra.edu.au/faculties/comm-international/amt/PDFs/AMT2005Putnis.pdf
http://www.canberra.edu.au/faculties/comm-international/amt/PDFs/AMT2005Putnis.pdf


Joachim Neander and Randal Marlin 82

Wile, Frederic William. (1917, May 19). Why I believe the Germans are ghouls. The War 
Illustrated. 

 
 
 
 
About the Authors 
 
Joachim Neander received his Ph.D. in history from University of Bremen in 1997 following a 
career first as an Operations Analyst with the German Navy and Deutsche Lufthansa, and then as 
a teacher of mathematics, physics and Russian in several Gymnasium schools. He is the author of 
Mathematik und Ideologie (Munich: Raith, 1974) and several books on Nazi concentration 
camps, including Das Konzentrationslager Mittelbau in der Endphase der NS-Diktatur, 
Clausthal-Zellerfeld (Papierflieger) 1997, 4th ed. 2001. This year he published “Nocnewidma”, 
(Spectres of the Night), a book of poetry and short stories in Polish. He lives in Cracow, Poland 
and is a free-lance historian with close affiliation to the Auschwitz-Birkenau State Museum. He 
has been a Member of the German Studies Association as of 1998. 
 
Randal Marlin is Adjunct Professor of Philosophy at Carleton University and at Dominican 
University College, Ottawa, Canada. Dr. Marlin has degrees from Princeton, McGill University, 
and the University of Toronto (Ph.D.) in philosophy, and has studied at Oxford, Aix-Marseille, 
Calgary, Bordeaux, and Trinity College, Dublin. He retired in 2001 from full-time teaching after 
35 years at Carleton University. He is a board member of the International Jacques Ellul Society 
and the Civil Liberties Association, National Capital Region.  
 
 
 
 
Citing this paper: 
 
Neander, Joachim & Marlin, Randal. (2010). Media and propaganda: The Northcliffe Press and 

the Corpse Factory story of World War I. Global Media Journal -- Canadian Edition, 
3(2). 67-82. 

 


	Randal Marlin

